SARNEVESHT

 
 
 
 
 
 
 
     
 
 
 
 
پایگاههای مرجع
 
 
 
 

 

 

هوای آلوده و تعطیلی تهران

روز سه شنبه خبر تعطیلی عمومی تهران را از سوی هیات دولت به بهانه آلودگی هوای تهران شنبدیم و شاید این خبر بسیاری از اهالی تهران را مسرور کرد که می توانند این فرصت را مغتنم شمرده و استراحتی در اوج زمان کاری و اقتصادی دنیا داشته باشند. اما این امر تبعاتی در حوزه های مختلف در پی داشت.

در حوزه سیاسی شبهه تقارن این تعطیلی با روز دانشجو و 16 آذر و احیانا موارد مشابه را در پی داشت. اما هدف نگارنده از این مقاله صرفا بررسی جوانب مختلف تعطیلی چهار شنبه  16 و 17 آذر 1384 برابر با 7 و 8 دسامبر 2005 از دیدگاه اقتصادی می باشد.

طبعا یکی از بدیهی ترین تبعات تعطیلی این دو روز تاثیر منفی عقب افتادن اقتصاد ایران از روز چهارشنبه 16 آذر یا 7 دسامبر تا یک شنبه 20 آذر یا 11 دسامبر می باشد که موجب شد تا کلیه معاملات کلان اقتصادی در این 5 روز کاری کاملا متوقف شود. تعطیلی وزارتخانه ها در تهران باعث شد که پیمانکاران و مشتریان هر وزارتخانه چه در تهران و چه در شهرستانها و حتی در خارج از کشور به حالت انفعال در آیند که این امر ضربات خاص خود را در کوتاه مدت بر عملکرد آن ارگان خاص خواهد گذاشت.

اما شرایط فعلی بازار نفت، طلا، مس و سرب موجب می شود که کشور دائما در حال تصمیم گیری جدید باشد و اقتصاد ایران برای اینکه در این بازار ناپایدار نه تنها متضرر نشود که حتی سود نیز نماید باید دائما در حال تدوین استراتژی های جدید رویارویی با این بازار متغیر را بچیند که این بازه تعطیلی و عدم انطباق آن با تعطیلی های رسمی بین المللی باعث شد که ایران نتواند در این سه روز (7 تا 9 آذر) در بازارهای بین المللی از خود قدرتی نشان دهد و در حقیقت یک اقتصاد منفعل از خود به نمایش گذارد.

اما بحث دیگر تقارن این تعطیلی ها با 7 و 8 دسامبر بود و از آنجایی که اکثر گردشهای مالی و انباری کمپانی های مختلف در ماه دسامبر انجام می شود و هر شرکت، خود را برای شروع سال جدید آماده می کند این ماه از سال یکی از پر کار ترین ماههای ارگانهای مرتبط با قراردادهای بین المللی است که این وقفه نیز خود می تواند اخلالهایی در در امر دریافت کالا از انبارها یا گردشهای مالی از شرکتها نماید.

به هر حال اگر این دو روز تعطیلی به روزهای شنبه و یک شنبه منتقل می شد شاید بسیاری از این موارد حذف یا به حداقل می رسید البته نباید این مساله را نیز فراموش کرد که به هر حال کارشناسان هواشناسی نیز در این مساله باید اظهار نظر کنند که در این رابطه به دلیل عدم تخصص اظهار نظری نمی شود اما آن چیز که تمام مسولین و کارشناسان معنرف بودند عدم تاثیر مثبت این تصمیم در کاهش آلودگی هوای تهران است که این سوال را ایجاد می کند که وقتی هیات دولت قصد دارد چنین تصمیم مهمی با چنین عواقبی را بگیرد ایا نباید به نتیجه بخش بودن آن مطمئن شود سپس دست به اجرای آن بزند؟

علی طهورپروا

sarnevesht84@gmail.com

 

 

 
 
 

اخبار روز سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         معرفی احزاب
  مجاهدین انقلاب اسلامی

  مشارکت

  نهضت آزادی
 
 
 
 
 
 
 

ایمیل ما:

sarnevesht84@gmail.com